Introduktionsutbildning

Privat övningskörning

Både handledare och elev som skall börja övningsköra privat för personbil måste gå en introduktionsutbildning.

Eleven ska vara 15 år och 9 månader för att gå kursen.

Båda skall visa en giltig legitimation före kursstart.

Introduktionsutbildningen innehåller information om

• Körkortsutbildningens mål och innehåll
  • De regler som gäller för övningskörning
  • Hur man planerar och strukturerar övningskörningen
  • Trafiksäkerhet och miljö.

Kursen ska leda till effektiv mängdträning och säker övningskörning. Du kommer att få information om handledarens ansvar vid övningskörning och du får lära dig hur körsättet påverkar vår miljö.

Kursledaren rapporterar in genomgången kurs till Transportstyrelsen.

Utbildningen är giltig i 5 år.

Kurstider hittar du på vår e-handel under kurser

Handledarbevis

Efter genomgången kurs skall du, som vill bli handledare, ansöka om det hos Transportstyrelsen just för den eleven som du tänker övningsköra med. Du kan under de åren som giltigheten varar ansöka om att bli handledare för fler elever. Du behöver alltså inte gå kursen på nytt.

Du skall vara minst 24 år och ha ett giltigt körkort utfärdat i Sverige eller annat EES-land. Du ska ha haft körkort under sammanlagt minst fem av de senaste 10 åren.

Har din elev ett giltigt körkortstillstånd?

Vår E-handel

snabbt och enkelt

Manuell eller automat?

Handla när du har tid och boka sedan dina lektioner via Elevcentralen. ec.stroptima.se eller ladda ner appen "elevcentralen"

Betala med Kort eller Swish.

Vi hjälper dig

personbil, släp & moped

Apladalens Trafikskola AB har funnits i Värnamo över 60 år och är därmed den äldsta trafikskolan i stan. Vi sätter glädje, kvalité och professionalitet i centrum just för att du som kund ska bli nöjd. Vi använder oss alltid av senaste utbildningsmaterialet för att kunna ge dig det bästa på marknaden.

Receptionen: Måndag 10.00-17.00, Tisdag 13.15-18.00, Onsdag & Torsdag 10.00-17.00, Fredag Stängt

Körlektioner: Mån 8,45-18.35, Tis 8,00-17,50, Ons 7.00-18.35, Tors 7.00-18.35, Fredag 8.00-14.40

OBS: Vid Introduktionsutbildning på torsdagar, inga sena körlektioner.

Hitta till oss

Apladalens Trafikskola AB