Moped AM

Mopedutbildning

Körkort för behörighet AM

Att ha ett körkort ger frihet! Vi på Apladalens Trafikskola AB erbjuder en kvalitativ, lärorik och givande mopedutbildning. Utbildningen för AM är sammanlagt minst 12 timmar.

Med ett körkort för behörighet AM får du köra moped klass I (EU-moped). En sådan moped har en registreringsskylt. Högsta tillåtna hastigheten är 45 km/h.

För att få ett AM-körkort krävs:

1. Du har ett körkortstillstånd.
    2. Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
    3. Du har gått en mopedutbildning hos en behörig utbildare.
    4. Du har fyllt 15 år.
    5. Du har gjort ett godkänt kunskapsprov på Trafikverket.
    6. Du har inget körkort från något annat EES-land. Om du har ett sådant körkort går det att byta ut mot ett svenskt.

Så här går det till…

Utbildningen består en teoretisk del och en praktisk del.
Du måste vara 14 år 9 månader för att få göra den praktiska delen.

Lärarledd teoretisk del

Vi utbildar enligt Transportstyrelsens direktiv. Den teoretiska delen görs här på trafikskolan och är 8 timmar fördelat på två dagar antingen under en helg eller fördelat på två helger. Efter en avslutad teoridel arbetar du som elev självständigt med din teori.

Praktisk del

Den praktiska delen består av övningar på en manöverbana och övningskörning i trafik med Jonas eller Josef, sammanlagt 4 timmar. Josef är utbildningsledare för mopedutbildningen. Han har redan utbildat mer än 300 glada mopedelever.

P g a praktiska omständigheter måste du vara beredd att köra även under skoltid.

Övningskörningen sker under uppsikt av en behörig utbildare. Privat övningskörning är inte tillåten.

Efter avslutad utbildning

Kunskapsprov på Trafikverket

Efter avslutad utbildning på trafikskolan ska du boka ett kunskapsprov på Trafikverket.  Provet består av 65 frågor och du ska ha 52 rätt för godkänt.

Innan du gör kunskapsprovet ska du fotografera dig. Kom därför 30 minuter före provstart. Ta med dig giltig legitimation.

Kom ihåg att du som är under 18 år när du bokar måste betala provavgiften och fotograferingen till Trafikverket i förskott. Betalningen måste göras senast 25 timmar innan provstart, annars kommer provet att avbokas.

Anmälan

Vi har våra kurser under våren, sommaren och hösten. Årets första kurs brukar starta med teoridelen i slutet av februari. Den praktiska delen görs när vädret tillåter, oftast under april.

Antalet deltagare är maximerat till 16 elever per kurs. Din vårdnadshavare anmäler dig antingen via vår e-handel eller genom att ringa till receptionen. Vid anmälan betalas en anmälningsavgift. Den resterande avgiften betalas några veckor före kursstart.

Ansök om körkortstillstånd innan du kommer till kursen.

För att få ta AM-körkort måste du ha ett giltigt körkortstillstånd. Det kostar inget och du ansöker om det hos Transportstyrelsen.

För att komplettera din ansökan, skall du göra ett syntest för körkort hos optikern. Detta ska skickas till Transportstyrelsen.

Vår E-handel

snabbt och enkelt

Manuell eller automat?

Handla när du har tid och boka sedan dina lektioner via Elevcentralen. ec.stroptima.se eller ladda ner appen "elevcentralen"

Betala med Kort eller Swish.

Vi hjälper dig

personbil, släp & moped

Apladalens Trafikskola AB har funnits i Värnamo över 60 år och är därmed den äldsta trafikskolan i stan. Vi sätter glädje, kvalité och professionalitet i centrum just för att du som kund ska bli nöjd. Vi använder oss alltid av senaste utbildningsmaterialet för att kunna ge dig det bästa på marknaden.

Receptionen: Måndag 10.00-17.00, Tisdag 13.15-18.00, Onsdag & Torsdag 10.00-17.00, Fredag Stängt

Körlektioner: Mån 8,45-18.35, Tis 8,00-17,50, Ons 7.00-18.35, Tors 7.00-18.35, Fredag 8.00-14.40

OBS: Vid Introduktionsutbildning på torsdagar, inga sena körlektioner.

Hitta till oss

Apladalens Trafikskola AB